به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل صندوق بازنشستگی کشوری، در این گزارش 112 صفحهای آمده است:
سازمان های تأمین اجتماعی در آسیا و اقیانوسیه با تقویت نوآوری در حوزه های اداری و فناوری، حمایت خود از افراد تحت پوشش را در طول زندگی افزایش دادهاند. در طول دهه گذشته، این منطقه بیشترین افزایش پوشش تأمین اجتماعی در سطح جهان را داشته است.
چالشهای تاریخی و امید به آینده
بر طبق این گزارش، سالهاست که نظامهای تأمین اجتماعی در آسیا و اقیانوسیه با چالشهای مهمی ازجمله نابرابری در پوشش بیمهای بین بخشهای دولتی و خصوصی، شکاف و پراکندگی بالا در پوشش قانونی و مؤثر دست و پنجه نرم میکنند. با این حال، شمار قابل توجهی از کشورهای منطقه تأمین اجتماعی را در اولویت برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی ملی خود قرار دادهاند.
یکی از مهمترین مسائل منطقه، محرومیت بیش از دو میلیارد نفر از پوشش بیمهای مناسب است که آنها را در معرض آسیبهای مختلف اجتماعی-اقتصادی قرار میدهد.
با وجود این چالشها، خوشبینی رو به رشدی هم در منطقه آسیا و اقیانوسیه وجود دارد. طی دهه گذشته، تعدادی از کشورهای پردرآمد و با درآمد متوسط در منطقه، پوشش درمانی و بازنشستگی همگانی را به اجرا درآوردهاند؛ این موضوع موجب شده است تا منطقۀ آسیا و اقیانوسیه بیشترین میزان رشد پوشش تأمین اجتماعی در سطح جهان را در این بازۀ زمانی داشته باشد.
نوآوریها و جهتگیریهای آینده
در گزارش یادشده از اقدامات نوآورانه و استراتژیهای پیشگیرانه دولتها و سازمانهای بیمهای منطقه برای رسیدگی به شکافهای پوشش بیمهای، حمایت از افراد از زمان تولد تا بازنشستگی و در دورههای بیماری و ناتوانی و پیشرفتهای قابل توجه در حمایت از کارگران خوداشتغال، کارگران مهاجر و زنان به عنوان تحولات مهم منطقه در حوزه سیاستگذاری نام برده شده است که در بیشتر موارد بهواسطه سرمایهگذاری بر روی ابزارهای اداری، نوآوری و فناوری اطلاعات و ارتباطات تقویت شده است.
در این گزارش با تأکید بر نقش حیاتی نوآوریهای اداری و فناورانه آمده است: سازمانهای تأمین اجتماعی منطقه با تقویت ارتباطات و بهبود کمی و کیفی خدمات، دادهکاوی برای ارائۀ خدمات نوآورانه و تقویت منابع انسانی در پی بهبود بیمهپردازی و پیشگیری از تقلب هستند.
برخی کشورهای منطقه نیز گامهای بلندی در این مسیر برداشته اند؛ به عنوان مثال، افزایش سن بازنشستگی، تشویق به اشتغال طولانیتر، گسترش مشارکت، بهینهسازی و تنوع بخشیدن به شیوههای سرمایهگذاری و تقویت پایداری مالی نظامهای تأمین اجتماعی.
در این گزارش همچنین بر لزوم توجه به سالمندی فزاینده جمعیت و تحول بازار کار و در عین حال تقویت نظامهای تأمین اجتماعی برای ایجاد انعطافپذیری در برابر خطرات بلایای طبیعی و تغییرات آب و هوایی تأکید شده است.
صندوق بازنشستگی کشوری ایران در جهان
در گزارش مذکور ضمن اشاره به تصویب قانون افزایش سن بازنشستگی در ایران، از تصویب این قانون به عنوان تصمیمی مهم و مناسب برای افزایش پایداری صندوق یاد شده و آمده است: بر این اساس، نیروهای کاری که به تازگی وارد بازار کار ایران میشوند، طبق قانون جدید می بایست سالهای بیشتری کار کنند تا واجد شرایط دریافت مستمری کامل باشند؛ در حالی که کارمندان فعلی با شرایطی، بسته به میزان سابقه، مشمول قانون بازنشستگی میشوند.
حمایت همهجانبه از سالمندان با توسعۀ اپلیکیشنهای موبایلیِ مخصوص بازنشستگان (نرمافزار صبااپ)، پادکست ویژه بازنشستگان کشوری (رادیو به وقت بازنشستگی)، افزایش حداقل مدت زمان بیمهپردازی برای دریافت حقوق بازنشستگی کامل، ایجاد صندوق سرمایهگذاری املاک و مستغلات (REIT) بهعنوان راهبردی برای حمایت از اقتصاد ملی و کاهش اثرات رکود اقتصادی آینده و همین طور کاهش اثرات منفی اجتماعی احتمالی، ایجاد تابآوری سازمانی و تضمین تداوم خدمات با راهاندازی مرکز پشتیبان فناوری اطلاعات (IT) و تضمین امنیت و بازیابی دادهها برخی از فعالیتهای صندوق بازنشستگی کشوری هستند که در گزارش سال 2024 این اتحادیه از کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه مورد اشاره قرار گرفته است.
لازم به ذکر است صندوق بازنشستگی کشوری با پیشنهاد 10 طرح در رویداد تجربۀ موفق 2024 اتحادیۀ بینالمللی تأمین اجتماعی (ISSA) برای منطقۀ آسیا و اقیانوسیه حضور یافت که از آن میان، 7 طرح موفق به دریافت گواهینامۀ شایستگی شدند.