آینده ای روشن با انتخاب آگاهانه

آینده ای روشن با انتخاب آگاهانه

انتخاب رشته به عنوان فرایندی تأثیرگذار در سرنوشت و مسیر زندگی و حرفهای فرد را بایستی جزئی از فرایند جامع تری تحت عنوان هدایت و جهت دهی تحصیلی تلقی کرد. به عبارت بهتر انتظار میرود که نظام آموزشی پیش از دانشگاه در قالب یک چهارچوب علمی و بلند مدت و بر اساس توانمندیها، استعداد و علایق دانش آموزان، تغییرات لازم را در دانش، بینش و رفتار آنها جهت انتخاب مسیر تحصیلات عالی خود، ایجاد کرده باشد. بر این اساس در هنگام انتخاب رشته تحصیلی فرد با هدف و آگاهی، دست به انتخاب رشته های تحصیلی و به تبع آن دانشگاه محل تحصیل خود میزند. بنابراین آنچه در این میان بایستی مورد توجه خاص قرار گیرد، توانمند سازی دانش آموزان و داوطلبان جهت انجام این امر است. به عبارت بهتر منظور ما از توانمندسازی داوطلبان آگاه سازی، کمک در بهتر شناختن تواناییها، استعدادها و علایق، داشتن قدرت تصمیم گیری، افزایش قدرت تحلیل و تدارک فضایی است تا وی بتواند نیازها و مسائل اصلی پیشروی خود را تشخیص، تحلیل و ارائه راه نماید. اینکه بپذیریم بایستی از سرمایه دانشی و انگیزشی لازم وی در جهت انجام انتخاب رشته حداکثر استفاده شود و خود وی در رأس این تصمیم گیری باشد و به تبع آن مسئولیت و نتیجه تصمیم خود را بپذیرد. در این شرایط فرصتی را فراهم کرده ایم که وی در سرنوشت و تعیین آینده خود مشارکت واقعی داشته باشد. در چنین شرایطی میتوان گفت که داوطلبان احساس خود اثربخشی و شایستگی، خودسامانی، پذیرفتن شخصی نتیجه، معنی دار بودن و اعتماد را درک میکنند و از هم اکنون آماده حضور مؤثر و فعال در تصمیم گیریهای بعدی در محیط های دانشگاهی میشوند. نتیجه این خواهد بود که وی احساس اثربخشی شخصی، توان تأثیرگذاری و احساس ارزشمندی خواهد کرد.

بنابراین تمام تلاش نهادها و افراد تأثیرگذار در فرایند انتخاب رشته بایستی کمک به فرد و تدارک زمینهای برای توانمندسازی وی جهت انجام انتخاب رشته باشد.

بر این اساس میتوان امید وار بود که داوطلبان بر اساس آگاهی از رشته تحصیلی، دانشگاه، آینده شغلی و حرفهای و تحصیلی، توانمندیها، استعدادها و علایق خود دست به انتخاب زده و نتایج کار خود را می پذیرند.

 

مطالعه این کتاب  به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

خواندن این کتاب را به دانش آموزان سال دوازدهم دبیرستان ، پشت کنکوریها ، مشاوران کنکور در مدارس و آموزشگاه ها و والدین توصیه می شود.

 

  • پدیدآور: میرعلیرضا صفوی
  • قطع کتاب: رحلی
  • تعداد صفحات :494صفحه
  • شابک:9789645478665
  • ناشر: فروزش
  •  زبان کتاب: فارسی
  • نوبت و سال چاپ: اول1399

     

    بخشی از کتاب 

    نقش سه گانه ( خانواده ، داوطلب و مشاور) در انتخاب رشته . در انتخاب رشته، معمولاً به جز خود فرد داوطلب، دو مرجع مهم و اثرگذار دیگر، یعنی خانواده و مشاوران، حضور دارند. این سه عامل درصورتیکه مسئولیت خود را به درستی درک و نقش خود را به درستی ایفا نمایند، میتوانند با تقویت یکدیگر، به تصمیم گیری درستی برسند. به عکس با نداشتن ارتباط، این سه عامل میتوانند با تأثیر منفی بر یکدیگر، به طور ناخواسته نتیجه ی نامناسبی را رقم بزنند که در آینده انواع مشکلات را به دنبال خواهد داشت. برای اینکه این عوامل یکدیگر را تقویت کنند.

    هریک چه وظیفه ای دارند؟

    داوطلب: اهل مشورت باشید و حتماً با افراد قابل اعتماد ، دلسوز و آگاه درباره انتخاب رشته مشورت کنید. از تصمیم گیری هیجان زده خودداری کنید. از رشته هایی که انتخاب میکنید، حتماً شناختی نسبی به دست آورید. لزوماً هر رشته ای که پرطرفدار باشد ، به این معنی نیست که برای شما هم مناسب است. آنچه باعث موفقیت شما میشود، شهرت یک رشته نیست، بلکه توانایی شما در آن رشته است. سعی کنید افکار و ایده های خود در انتخاب رشته را برای خانواده خود توضیح دهید و نظرات آنها را هم بشنوید. استعدادهای ذاتی، تواناییهای تحصیلی، علاقه ها و هدفهای مهمی که در زندگی دارید، چهار ملاک اصلی برای تصمیم گیری برای انتخاب رشته است.

    خانواده: کارنامه ی کنکور، نشان دهنده شخصیت فرزند شما نیست، بلکه تنها نشان دهنده عملکرد او در کنکور است. فرزندتان را با دیگران مقایسه نکنید و او را طبق قابلیت و تواناییهای خودش راهنمایی کنید. حسرتهای گذشته و آرزوهای دست نیافته ی خود را به فرزندتان تحمیل نکنید. حتمًادرتصمیم گیری انتخابرشته درکنارفرزندتان باشیدواورادرمراکز انتخاب رشته رها نکنید. در جمع آوری اطلاعات و شناخت منابع مطمئن به فرزندتان کمک کنید. همه ی فرزندان، در برابر زحمات خانواده خود، احساس دین میکنند و این احساس میتواند انتخاب آنها را تحت تأثیر قرار دهد. به آنها کمک کنید تا انتخابشان واقعی تر باشد. طبیعت نوجوانی طوری است که کمتر به نتیجه ی کارها و تصمیمات خود فکر میکنند، حضور خانواده و مشاور باید این کمبود را جبران کند. سعی کنید تا حد امکان آینده ی انتخاب رشته ها را برای آنها توضیح دهید.

    مشاور: هر داوطلب، مساوی با یک رتبه نیست، بلکه انسانی است با مجموعه ای از ویژگیها، بنابراین برای ارائه مشاوره، بجز رتبه، تا حد امکان ویژگیهای فرد را هم در نظر بگیرید. سعی کنید به کمک خانواده و خود فرد داوطلب، شناخت نسبتًا واقعی از فرد داوطلب به دست آورید. کمک کنید که خانواده و داوطلب ارزیابی واقعی از خود داشته باشند. به آنها کمک کنید تا خواسته ها و ایده آلهای خود را روشن و دقیق تر بیان کنند. کمک کنید تا خانواده و فرزند آنها، خواسته ها و ایده آل هایشان را روشن و دقیق تر بیان کنند و به همگرایی و تفاهم برسند. سعی کنید دیدگاه خانواده و فرزندشان را درباره ی انتخاب رشته درک کنید. گاهی با دادن اطلاعات مناسب بعضی از نظرات اصلاح شود. سعی کنید خانواده و داوطلب را از پیامد انتخاب هایشان مطلع کنید. هیچگاه به جای داوطلب تصمیم نگیرید، بلکه به او کمک کنید تا درست تصمیم بگیرد.

     
       درباره بازنشسته اهل قلم

    علیرضا صفوی

    متولد ۳ آبان ۱۳۳۸(آذربایجان شرقی)

    بازنشسته دانشگاه تبریز

    نویسنده ۶ جلد کتاب مربوط به کنکور

    پست الکترونیک:alireza.safavi38@gmail.com

    کارنامه علمی و فرهنگی

     

    کتابهای منتشر شده
    • آناتومی ریاضی
    • آناتومی علوم هنر و زبانهای خارجی
    • آناتومی انسانی
    • آناتومی تجربی
    • آینده روشن

       

      دوست عزیز! کتاب_باز فروشگاه نیست و هدف آن معرفی بازنشستگان اهل قلم و کتابهای ایشان است.صندوق بازنشستگی کشوری در زمینه خرید و فروش کتاب هیچگونه فعالیتی ندارد. 


      دانلود

      فایل راهنمای ارسال آثار

      یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳
      15:24
      منبع: روابط‌عمومی صندوق بازنشستگی کشوری
      تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
      نظر خود را وارد کنید