مطالعه جدید نشان داد:

رژیم غذایی مدیترانه‌ای در مقابل غذاهای فوق‌فرآوری شده: تأثیر بر کم‌توانی در افراد مسن

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پیروی بیشتر از رژیم غذایی مدیترانه‌ای و کاهش مصرف غذاهای فوق‌فرآوری شده، می‌تواند خطر کم‌توانی و بیماری‌های قلبی متابولیک در افراد مسن را کاهش دهد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از سایت news-medical، با افزایش امید به زندگی و کاهش نرخ باروری، تعداد افراد مسن در سراسر جهان به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. این پدیده به “پیری جمعیت” معروف است و بار اقتصادی قابل توجهی را به همراه دارد. مطالعات مختلف پیش‌بینی می‌کنند که هزینه‌های بهداشتی به دلیل مسائل ناشی از افزایش سن افزایش خواهد یافت. بروز بیماری‌های غیرواگیر در بزرگسالان مسن در کشورهای با درآمد بالا و پایین، به کاهش کیفیت زندگی و افزایش هزینه‌های بهداشتی منجر می‌شود.
بسیاری از بیماری‌های مرتبط با سن، به‌ویژه غیرواگیر، با الگوهای غذایی و سبک زندگی ارتباط دارند. با این حال، تحقیقات کمی درباره تأثیر رژیم غذایی بر سلامت سالمندان انجام شده است.
یک مطالعه نشان داد که مصرف کم سبزیجات و فیبر می‌تواند ناتوانی کلی را در افراد بالای ۷۰ سال تشدید کند. همچنین موانع مختلفی که موجب جلوگیری از تغذیه سالم در افراد مسن می‌شود، شناسایی شده است.
رژیم غذایی مدیترانه‌ای (MedDiet) بهبود پیری سالم، اختلالات شناختی، مرگ و میر، افسردگی و بیماری‌های قلبی عروقی را نشان داده است. این رژیم عمدتاً شامل مواد غذایی گیاهی با مقادیر متوسط‌ از ماهی، گوشت و غذاهای دریایی است.

مصرف غذاهای فوق‌فرآوری شده

مصرف بیشتر غذاهای فوق‌فرآوری شده (UPF)، معمولاً با محتوای مواد مغذی کم، خطر چاقی و مرگ و میر را افزایش می‌دهد. با این حال، نیاز به مطالعات بیشتری برای بررسی تأثیر UPF در جمعیت‌های مسن وجود دارد.
مطالعه‌ای قبلاً فرضیه‌ای را مطرح کرده بود مبنی بر اینکه طعم خوب، راحتی و ماندگاری UPF برای افراد مسن ممکن است مفید باشد؛ به‌خصوص برای کسانی که با کمبود انرژی و کاهش اشتها مواجه هستند و در معرض خطر شکنندگی و سوءتغذیه قرار دارند.

جزئیات مطالعه

این مطالعه ابزارهای امتیازدهی MedDiet و UPF را برای بررسی عادات غذایی افراد مسن استرالیایی بررسی کرده است. در مجموع ۱۶۷۰۳ شرکت‌کننده بالای ۷۰ سال در این مطالعه انتخاب شدند. افرادی که از زوال عقل رنج می‌بردند یا سابقه بیماری‌های قلبی عروقی داشتند، از تجزیه و تحلیل حذف شدند.

یافته‌های مطالعه

میانگین سنی شرکت‌کنندگان ۷۶.۹ سال بود. ۵۴.۴ درصد آن‌ها زن و ۴۵.۶ درصد مرد بودند. در مقایسه با مردان، زنان غالباً مسن‌تر و تنها بودند. همچنین، میزان تحصیلات زنان بیشتر بود.
نتایج نشان داد که تعداد بیشتری از زنان پیش‌ضعیف و ضعیف در این گروه وجود داشت. مصرف سبزیجات، پروتئین‌های غیرگوشت، و لبنیات، تأثیر مثبتی بر وضعیت تغذیه‌ای، به‌ویژه در زنان داشت.
مطالعه نشان داد که پیروی بیشتر از MedDiet، وابسته به جنسیت است؛ ضمن اینکه این رژین غذایی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی متابولیک، فشار خون بالا و کم‌توانی را کاهش داد. از سوی دیگر، مصرف UPF با افزایش خطر کم‌توانی و کاهش خطر فشار خون، همراه بود.
این مطالعه همچنین نشان داد که مردان، مصرف‌کنندگان بیشتری از نان، تنقلات خوش طعم، گوشت‌های فرآوری‌شده و نوشیدنی‌های شیرین یا فرآوری‌شده هستند. بنابراین افزایش پایبندی به MedDiet با کاهش قابل توجه مصرف UPF ارتباط دارد.

نتیجه‌گیری

این مطالعه نشان می‌دهد که پیروی از MedDiet به‌ویژه در افراد مسن می‌تواند به بهبود وضعیت سلامتی کمک کند. با وجود ارتباط ضعیف بین MedDiet و مصرف UPF، پایبندی بیشتر به رژیم مدیترانه‌ای و کاهش مصرف غذاهای فوق‌فرآوری شده به بهبود وضعیت کم‌توانی و بیماری‌های متابولیک کمک می‌کند. تحقیقات بیشتری برای کشف روابط علی بین مصرف غذاهای فوق‌فرآوری شده و کم‌توانی مورد نیاز است.
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
13:25
منبع: سایت news-medical
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید