پژوهشگران اعلام کردند:

تغییرات ساده در رژیم غذایی برای رهایی از مشکلات شناختی

یک مطالعه جدید نشان داده است که رعایت نوعی رژیم غذایی سالم می‌تواند به کاهش خطر بروز مشکلات شناختی مانند فراموشی و کاهش قدرت یادگیری کمک کند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از ایسنا، در دنیای امروز، با افزایش جمعیت سالمندان، شمار افرادی که دچار مشکلات حافظه و بیماری‌هایی مانند زوال عقل می‌شوند رو به افزایش است. 

 

تحقیقات متعددی بر نقش تغذیه در حفظ سلامت مغز و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های شناختی تأکید کرده‌اند، و یکی از مهم‌ترین رویکردهای پیشنهادی در این زمینه، بررسی اثر رژیم‌های غذایی خاص بر روی سلامت مغز است.

 

یکی از رژیم‌های غذایی که به تازگی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته، یک رژیم غذایی ترکیبی است که آن را به اختصار رژیم MIND (مایند) به معنی «ذهن» نامیده اند. این رژیم غذایی بر مصرف سبزیجات، به خصوص سبزیجات برگ‌سبز مانند اسفناج و کلم، غلات کامل، مغزها، حبوبات، روغن زیتون و ماهی تأکید دارد.

 

در مطالعه‌ای که با همکاری آکادمی مغز و اعصاب آمریکا انجام شد، بیش از ۱۴ هزار نفر با میانگین سنی ۶۴ سال برای حدود ۱۰ سال تحت نظر قرار گرفتند و عادات غذایی این افراد و همچنین توانایی‌های شناختی ایشان در آغاز و پایان مطالعه اندازه‌گیری شد.

 

بر اساس نتایج این پژوهش، تنها ۱۰ درصد از افرادی که از رژیم غذایی سالم پیروی می کردند دچار مشکلات شناختی شدند و این موضوع در زنان بیشتر مشهود بوده است.

 

همچنین، پژوهشگران دریافتند که این رژیم تأثیرات بیشتری بر افراد سیاه‌پوست نسبت به افراد سفیدپوست داشته و روند کاهش توانایی‌های شناختی در افراد سیاه‌پوست به شکل کندتری پیش می‌رود. این یافته‌ها نشان‌دهنده اهمیت بررسی دقیق‌تر اثرات رژیم غذایی بر گروه‌های مختلف جمعیتی است.

 

هرچند این تحقیق نتایج امیدوارکننده‌ای دارد، پژوهشگران ادامه تحقیق درباره آن را خواستار شده اند. 

 

این مطالعه البته نشان می‌دهد که ایجاد تغییرات ساده در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش خطر یا تأخیر در بروز مشکلات حافظه کمک کند.
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳
10:54
منبع: ایسنا
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید