با افزایش پیرشدن جمعیت اتفاق می‌افتد؛

احتمال ورشکستگی صندوق بازنشستگی کره جنوبی تا سال ۲۰۵۶

دولت کره جنوبی اعلام کرده است که صندوق بازنشستگی ملی این کشور، که یکی از بزرگترین صندوق‌های بازنشستگی جهان است، در صورت عدم انجام اصلاحات فوری از جمله افزایش مشارکت‌ها، تا سال ۲۰۵۶ به طور کامل خالی خواهد شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از بلومبرگ - لی کی ایل، معاون اول وزیر بهداشت کره جنوبی، روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: این صندوق در سال ۲۰۴۱ به اوج خود می رسد، سپس طبق برآوردهای مالی ما در سال ۲۰۵۶ به طور کامل تخلیه می شود. اگر اصلاحات صورت نگیرد، حرکت به سوی ورشکستگی سریعتر خواهد بود.  
برآورد قبلی دولت کره جنوبی برای سال ۲۰۵۵ بود. تاخیر یک ساله به دلیل رشد بودجه خدمات بازنشستگی ملی در این کشور است. 
در حالی که تخمین جدید نسبت به پیش‌بینی قبلی بهبودی جزئی دارد، خطر خالی شدن این صندوق نشان‌دهنده وضعیت وخیم بازنشستگان در کره جنوبی است که با پیر شدن سریع جمعیت و پایین‌ترین نرخ زاد و ولد در جهان مواجه است. 
دولت این کشور، اصلاحات بازنشستگی را در اوایل این ماه پیشنهاد کرد که از جمله آن افزایش تدریجی نرخ مشارکت به ۱۳ درصد درآمد از ۹ درصد فعلی بود. در صورت تصویب مجلس، این اولین تغییرات از سال ۱۹۹۸ خواهد بود. 
لی همچنین گفت: این بهترین و بهینه ترین زمان برای انجام اصلاحات بازنشستگی است. 
یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی نیز سیستمی را ارائه کرده است که در آن تعهدات برای کارگران مسن‌تر با نرخ بالاتری افزایش می‌یابد و این افزایش‌ها برای کارگران جوان‌تر به تدریج اعمال می‌شود. 
این صندوق در نیمه اول سال ۲۰۲۴ بازدهی ۹.۷۱ درصدی را به دلیل افزایش سهام فناوری ایالات متحده به ثبت رساند. بر اساس آخرین داده ها، این کشور ۳۴.۱ درصد از دارایی های خود را در سهام خارج از کشور و پس از آن اوراق قرضه داخلی، سرمایه گذاری های جایگزین و سهام فعالیت های اقتصادی در خشکی، اختصاص داده است.  
برای ایجاد بازده بیشتر، دولت کره جنوبی از صندوق بازنشستگی این کشور خواسته تا دارایی‌های خارج از کشور و سرمایه‌گذاری‌های جایگزین خود از جمله املاک، زیرساخت‌ها و صندوق‌های سهام خصوصی را افزایش دهد.
رئیس جمهور کره ماه گذشته گفته بود که اعتماد به سیستم بازنشستگی در طول نسل‌ها از دست رفته است و نیاز به اصلاحات اساسی و پایدار برای بازگرداندن اعتماد افرادی که در دوران بازنشستگی به آن نیاز داشتند وجود دارد.

گفتنی است که صندوق بازنشستگی کره جنوبی، در سال 1988 تأسیس شد و در حال حاضر با 833.98 میلیارد دلار دارایی، سومین صندوق بزرگ جهان است؛ پیش بین شده این صندوق تا سال 2055 به دلیل افزایش نسبت پرداختی (هزینه) به دریافتی (درآمد) با خطر ورشکستگی مواجه شود.

 

چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳
14:06
منبع: بلومبرگ
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید