مقدمه ای بر ائنادهای افلوطین

مقصود از نگارش این کتاب آشناسازی کسانی است که هر چند با فلسفه یونان آشنا هستند ولی نسبت به فلسفه افلوطین شناختی ندارند ولی علاقمند هستند تا آثار او را خوانده و نسبت به او آشنا شوند.
امروزه بسیاری از مسیرها به افلوطین منتهی می‌شود. علاقه روزافزون ما به دوران باستان، دوره‌ای از تاریخ که برای فرهنگ غرب اهمیت زیادی دارد، ما را به فیلسوفانی می‌رساند که سهم خلاقانه‌ای در این دوره داشته‌اند یعنی: افلوطین و جانشینان او (آن‌ها در مجموع به نوافلاطونیان معروف هستند)... از نظر نویسنده؛ کتاب در‌مجموع جهت کمک به تحقیقات تخصصی نگارش نشده، اما در مواضعی سعی کرده‌ با توجه به بعضی معضلات موجود در فلسفه افلوطین نگاه موشکافانه‌تری نسبت به موضوع داشته باشد. به‌طوری‌که خواننده‌ای که اطلاع چندانی از فلسفه افلوطین ندارد ممکن است احساس کند که بخش‌هایی از کتاب نسبتا پیچیده و انتزاعی می‌باشد.
کتاب از دو پیش‌گفتار، شامل پیش‌گفتار مترجم و نویسنده، یک مقدمه و ده فصل و یک خاتمه تشکیل شده است. در مقدمه نویسنده به تحلیل زندگی افلوطین و آثار او می‌پردازد. و در فصل‌های بعدی به عناصر بنیادی فلسفه او شامل واحد، عقل، روح، دنیای مادی، شر و زیبایی و غیره چگونگی ارتباط سازمان‌مند آن‌ها با یک‌دیگر می‌پردازد و در خاتمه به نقش و اهمیت فلسفه افلوطین از دوران باستان تاکنون در تاریخ فلسفه غرب و اسلامی پرداخته است.  

  • مترجم:  دکتر سید محمد نقیب
  • قطع کتاب: رقعی
  • تعداد صفحات: 194صفحه
  • شابک: 02-90173-622-978
  • ناشر: انتشارات فلسفه و فرهنگ
  • زبان کتاب: فارسی
  • نوبت و سال چاپ: اول-۱۴۰۲
بخشی از کتاب
این واکنش‌ها فعالیت روح را در تشخیص و داوری در خصوص اشیاء در ارتباط با مفاهیم فطری که روح به‌عنوان تصویر عقل در اختیار دارد به‌یاد می‌آورد. (5، 3، 2) (همچنین نگاه کنید به بالا، فصل3) از این رو قضاوت زیبایی‌شناختی چنین توصیف می‌شود: "به روح دستور داده شده است که زیبایی را بشناسد، آن توانایی خاصی است که برای قضاوت  به او عطا شده است.... یا شاید (بقیه روح) به‌ کمک سایر نیروهایش وظیفه قضاوت را برعهده دارند، به‌صورتی که در آن (نیروی روح) و از آن صورت موجود در خودش برای قضاوت استفاده می‌کند، هم‌چنان‌که ما از یک خط‌کش برای اندازه‌گیری خط مستقیم استفاده می‌کنیم." (1، 6، 3) پس به‌نظر می‌رسد که افلوطین کاملاً به ‌ایده افلاطونی پایبند است که روح صورت زیبایی را در اجسامی که از ایده زیبایی برخوردارند تشخیص می‌دهد.  
از نظر افلوطین روح نه ‌فقط یک صورت و ایده را بلکه کل جهان ‌معقول را به‌خاطر می‌آورد: "روح در ذات خود همان چیزی است که هست، و با نوعی از هستی که از حقیقت بالاتری برخوردار است خویشی دارد، هنگامی‌که چیزی را که خویشاوند اوست می‌بیند و یا اثری از آن را مشاهده می‌کند شاد می‌شود، و به‌ جنبش می‌آید  و با آن ارتباط برقرار‌کرده خود و آنچه را که به آن تعلق دارد را به‌خاطر می‌آورد و آگاه می‌گردد."(6، 1، 2) 
این یادآوری وجود ‌معقول به‌طورکلی (و نه‌صرفاً ایده زیبایی) به‌نظر می‌رسد در رساله فایدروس افلاطون نیز وجود دارد. اما افلوطین از آن نتیجه‌گیری جدیدی می‌کند. اگر روح در تجربه زیبایی، واقعیت معقول را به‌یاد می‌آورد، و اگر این یادآوری از طریق رابطه بین اجسام زیبا و موجود معقول ایجاد می‌شود، پس اجسام به اندازه‌ای زیبا هستند که از حقیقت معقول برخوردار می‌شوند، یعنی از هر صورت معقولی نه فقط صورت معقول زیبایی.
"ما می‌گوییم که با برخورداری و بهره‌مندی از صورت است که این‌ها زیبا هستند. زیرا هر چه فاقد شکل است و نمی‌تواند دارای شکل و صورت باشد، برخوردار از عقل و ایده‌ها نمی‌باشد، آن کلاً زشت و خارج از عقل ‌الهی است." (1، 6، 2) صورت همان چیزی است که بدن و جسم را زیبا می‌کند و ما را وادار می‌کند به آنها به‌علت تشخیص وجود صور در آنها واکنش نشان دهیم.       
   درباره بازنشسته اهل قلم

سید محمد نقیب

متولد ۱۵ آذر ۱۳۴۳( تهران)

بازنشسته نهاد ریاست جمهوری

نویسنده و مترجم

آدرس پست الکترونیکی:smnaghib7@gmail.com‬‏

کتابهای منتشر شده

  • مقدمه‌ایی به انئادهای افلوطین
  • مقایسه مبادی هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی مثال‌خیر از دیدگاه افلاطون و افلوطین
  • خدا و صفات او در فلسفه افلوطین

 دوست عزیز! کتاب_باز فروشگاه نیست و هدف آن معرفی بازنشستگان اهل قلم و کتابهای ایشان است.صندوق بازنشستگی کشوری در زمینه خرید و فروش کتاب هیچگونه فعالیتی ندارد.

دانلود

فایل راهنمای ارسال آثار

سه شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳
09:24
منبع: صندوق بازنشستگی کشوری
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید